Tuesday, January 19, 2010

Mencari makna hidup

Suatu hari masuk SJR terjumpa buku Mencari Makna Hidup karangan Parlindungan Marpaung-pengarang buku "Separuh Berisi Separuh Kosong". terus beli 2 buah ,untuk peribadi dan untuk anak yang sedari kecil kami asuh agar rajin membaca.Dalam prakata,aku teruja dengan........(petikan -dgn.izin)


"Kita mungkin mendapat sedikit pengajaran dari kisah seekor rusa. Semasa anak rusa dilahirkan, ia terus jatuh ke tanah dan ditiup udara yang dingin.,tanah yang kasar serta angin yang kencang. Semua keadaan ini tidak pernah dialaminya selama berada dalam kandungan si ibunya. Namun si anak tetap berharap si ibu ?Tetapi apakah yang berlaku? si ibu menendang anaknya hingga si anak jatuh berguling-guling.


Si anak rusa hairan bukan kepalang. Belum rasa hairannya hilang, ia ditendang lagi oleh si ibu hingga jatuh, tetapi ia berusaha bangkit dan berjalan. tiba-tiba ibunya berlari lalu mengejarnya dan menendangnya lagi. Si anak segera tahu sekiranya ia berusaha bangkit , ibunya segera menendangnya. Maka sebelum ibunya menghampirinya, si anak berusaha melarikan diri. Mungkin pendidikan si ibu rusa terasa sedikit kasar. tetapi apakah hikmah yang dapat diambil?" "carilah.......

1 comment:

ZatuL said...

maksudnya,kena usaha atas kaki sendiri, tanpa bergantung sepnuhnya pada org lain..sikit2 tu boleh la..